teams

   
   
   

Chęć bycia Superbohaterką/Superbohaterem

Rodzicu, Nauczycielu

Obecna sytuacja jest dla Was nowa, inna i  nieznana dotąd.

Pamiętaj !!!

Nie musisz być perfekcyjnym pracownikiem, idealnym rodzicem poświęcającym się współmałżonkiem i osobą  zaangażowaną ponad swoje możliwości. Nie musisz teraz nadrobić wszystkich zaległości, posprzątać szafy, odmalować mieszkania czy codziennie gotować dwudaniowy obiad. Sytuacja, która spowodowała, że nagle dzieci są w domu a edukacja ma odbywać się zdalnie stała się wyzwaniem nie tylko dla samych uczniów ale również Was drodzy Rodzice i Nauczyciele. Należy się zastanowić czy realizacja podstawy programowej i egzekwowanie wiedzy powinny być dzisiaj priorytetem? A może ważniejsze jest po prostu samo bycie razem mimo izolacji ? Nie musicie mieć planu na wszystkie dni, nie musisz robić tego co wszyscy. Właściwie możesz zdjąć z siebie presję robienia czegokolwiek na już czy na wczoraj i cieszyć się chwilą zarówno samotności jak i bycia z bliskimi oraz oddać się czynnościom, które sprawiają ci przyjemność. Planowanie i wyznaczanie celów może pomóc w opanowaniu lęku. Ważne aby w tym szczególnym okresie, cele te były realistyczne i łączyły się z przyjemnością. Mimo wyjątkowej sytuacji, warto skupić się na tym, aby nasz rytm okołodobowy został zachowany, zrezygnuj z ekranów emitujących niebieskie światło przed snem, niewyspanie potęguje stres. Dbaj o właściwe odżywianie i zaplanowanie dnia.

Przymusowe zawieszenie zajęć spowodowało „wysyp” aktywności nauczycieli, na który zżymają się rodzice, czują się obarczeni szkolnymi obowiązkami, a nauczyciele zamiast w tej kryzysowej sytuacji przemyśleć, czego i po co chcą nauczyć zaprzęgli do realizacji podstawy programowej internetowe narzędzia. W ostatnich dniach okazało się, że to nie wyniki, wskaźniki są najważniejsze (tak jak do tej pory). Okazało się, że najważniejszy jest CZŁOWIEK. Może teraz wszyscy o zadaniach i celach szkoły zaczniemy myśleć inaczej? Może to nie wyniki testów są najważniejsze ale potrzeby i obawy uczniów, może tak zaplanować wspólną pracę w domu aby te potrzeby uwzględnić. Nauczyciele są również postawieni w trudnej nieznanej dotąd sytuacji, każdy wykorzystuje w swej pracy narzędzia technologii informacyjnej jednak stworzenie nowego zdalnego systemu nauczania wymaga czasu i odnalezienia się w sytuacji  oraz zaplanowania takiej formy pracy. Dlatego wielu nauczycieli również działa pod wpływem stresu i lęku czy podoła nowemu wyzwaniu i będą mogli zdalnie współpracować z uczniami. Musimy wszyscy teraz sobie uświadomić, że „gramy” do jednej bramki.

 Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele tylko nasze zrozumienie i wzajemne wsparcie pozwoli abyśmy my i nasze dzieci podołały i odnalazły się w nowej sytuacji. Świat jaki znają nasze dzieci, uczniowie legł w gruzach,  my nauczyciele im mówimy, ze najważniejsza jest podstawa programowa i przygotowanie do testów. Wiele osób uważa, że taki jest cel szkoły, oczywiście ale to co się dzisiaj wokół nas dzieje powinno i może  być dla nas lekcją pokory, przewartościowania naszego myślenia. Może powinniśmy pomóc im zrozumieć co się dzieje i odnaleźć się w nieznanej sytuacji. Rodzice zaniepokojeni otaczającą sytuacją również ponaglają z wypełnianiem zadań szkolnych.  Uczniowie niejednokrotnie nie potrafią unieść ciężaru ostatnich dni. Starajmy się tak zaplanować swój dzień aby znalazł się w nim czas również na odpoczynek i pobycie razem. Powinniśmy my dorośli bardziej zająć się tym aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa naszym dzieciom i uczniom. Skupmy się na kontakcie, relacjach, emocjach. Starajmy się zarazić pasją, spytać uczniów co ich interesuje i podążyć za tym. W obecnej sytuacji wszyscy bardzo potrzebujemy wsparcia, poszukajmy takiego wsparcia wśród naszych bliskich. Czasami wystarczy, że ktoś z nami posiedzi i razem z nami pomilczy. Czasami czujemy, że musimy się wygadać. Ważne żebyśmy czuli, że osoba obok nas (niekoniecznie fizycznie) nas wspiera i akceptuje.

Drodzy Uczniowie

Rozpoczęliśmy realizację edukacji na odległość.

Wiemy, że emocje towarzyszące tym decyzjom mogą być różne – od radości, niepewności, smutku, czy nawet złości na zaistniała sytuację. Ale musimy ją wspólnie zaakceptować i zabrać  się do pracy. Zmiana sposobu nauki będzie wymagała od Was zupełnego przeorganizowania i wprowadzenia nowego trybu pracy. Potraktujcie to jako możliwość ćwiczenia, pogłębiania wiedzy i dbania o własny rozwój. W większości będzie to praca z narzędziami TIK (technologii informacyjno- komunikacyjnej), które zdecydowana większość z Was już doskonale zna.

Pamiętajcie - to nie są koronaferie ani mini wakacje!!! My wszyscy - uczniowie, nauczyciele i Wasi rodzice mamy stałe obowiązki, które będziemy wspólnie realizować. Zmienia się jedynie sposób i miejsce, w jakich będziemy to robić.

Poniżej przesyłamy Wam wskazówki, jak najefektywniej wykorzystać ten nietypowy dla nas wszystkich  czas. Mamy nadzieję, że pomogą wam w waszej  nauce.

Postarajcie się utrzymać stały plan dnia.

• Wstawajcie o tej samej porze.

• Zachowajcie poranną rutynę - pamiętajcie o higienie i śniadaniu.  Zadbaj o siebie! („nie chodźcie cały dzień w piżamie”)

• Przed rozpoczęciem nauki proponujemy wyjście na chwilę do ogródka jeżeli masz taką możliwość, z psem na spacer,  ewentualnie na balkon albo otworzenie okna i pooddychanie świeżym powietrzem - to wzmocni Twoją odporność i doda energii na czas nauki.

• O określonej porze zacznijcie pracę nad materiałami przesłanymi wam przez nauczycieli.

• W czasie nauki róbcie sobie krótkie ruchowe przerwy. Mogą to być 5 minutowe przerw co 30 minut lub dłuższa przerwa po godzinie pracy. Szczególnie jeśli pracujesz przy komputerze. Wtedy nasz mózg ma czas na odpoczynek, a informacje lepiej się przyswajają. Warto przy okazji porozciągać się, wstać z miejsca, pospacerować po mieszkaniu -  to będzie regenerowało umysł. Nie przedłużaj niepotrzebnie przerwy do więcej niż 20 minut. Bardzo pomocne może być picie wody w trakcie przerw. Wiemy, że woda jest czynnikiem energetyzującym, oraz, że jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania oraz rozwoju umysłowego. Aktywizuje mózg i poprawia umiejętności szkolne.

• W czasie przerw unikajcie oglądania Youtuba, seriali, grania w gry, itp. To świetna okazja do ćwiczenia samodyscypliny. Najlepiej w tym czasie odejść na chwilę od komputera. Przerwy niech będą konstruktywne. Przede wszystkim wstań od biurka. Przerwą nie jest sprawdzenie Facebooka.

• Zaplanuj sobie czas popołudniowy. Zrób coś dla siebie – odkryj na nowo swoje pasje czy zainteresowania – muzyka, malowanie, książki?

• Utrzymuj kontakty towarzyskie TYLKO online. Wykorzystaj po południu czas do rozmów z kolegami i koleżankami.

• Spędzajcie czas razem jako rodzina.

• Zapytaj rodziców, jak w czasie szkoły online możesz pomóc im w domowych obowiązkach.

• Ustal sobie limit grania w gry komputerowe i oglądania seriali. Będziesz mieć i tak dodatkowo więcej czasu na komputerze niż zwykle.

• Aby nie mieć problemów ze snem  na 1,5 godziny przed wyłącz elektronikę. Staraj się chodzić spać o stałych porach  i spać minimum 8 godzin.

• Przed pójściem spać podsumuj to, co udało Ci się wykonać danego dnia. Zaplanuj dzień kolejny.

Prosimy dbaj o siebie i przestrzegaj ograniczeń!

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki

w domu, aby nauka była skuteczna?

 

Drodzy Rodzice

 

  1. Przygotuj miejsce do nauki swojego dziecka:
  • Przewietrz pokój
  • Zadbaj o porządek w pomieszczeniu
  • Usuń rozpraszacze; konsolę, gry
  • Poproś dziecko o wyciszenie swojego telefonu
  • Dopilnuj aby nauka odbywała się przy biurku/stole aby zadbać o prawidłową postawę dziecka
  1. Stwórz dziecku plan dnia:
  • Zadbaj o stałe godziny wstawania dziecka
  • Wyznacz stałe godziny nauki i powtórek
  • Zadbaj o stałe godziny posiłków
  1. Dopilnuj aby Twoje dziecko miało przerwy podczas nauki:
  • Zachęć dziecko do aktywności podczas przerw, np. rozciąganie, podskoki, przysiady
  • Dopilnuj aby dziecko podczas nauki nawadniało organizm, picie wody jest jednym z elementów wspierających prawidłowe funkcjonowanie mózgu podczas wysiłku umysłowego
  1. Zadbaj o właściwe odżywianie
  • Pamiętaj, że jednym z czynników, mających wpływ na kondycję umysłową
    i fizyczną twojego dziecka jest właściwe odżywianie
  • Staraj się aby posiłki były urozmaicone
  • Zadbaj o ilość oraz regularność posiłków
  • Zadbaj aby Twoje dziecko nie siadało do nauki na pusty żołądek-śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia
  1. Zadbaj o odpoczynek swojego dziecka
  • Zaproponuj wspólne spędzenie czasu, gry planszowe, wspólne rozmowy, oglądnięcie ciekawego filmu, posłuchanie muzyki.
  1. Przypilnuj aby dziecko się wysypiało
  • Ustal ze swoim dzieckiem godzinę o której powinien zakończyć aktywność i udać się spać. Pamiętaj, po źle przespanej nocy, trudno jest się skupić na nauce i wykonywać obowiązki efektywnie.
  • Zadbaj o rytm dobowy swojego dziecka, ogranicz używanie telefonu przed snem, korzystanie z komputera, niebieskie światło emitowane z ekranów urządzeń negatywnie wpływa na higienę snu
  • Wytłumacz dziecku, że lepszy sen powiązany jest z lepszą pamięcią, dobrym nastrojem i bardziej efektywnym uczeniem się następnego dnia.
  1. Pamiętaj Rodzicu, że masz wsparcie
  • Skorzystaj z pomocy nauczyciela, pedagoga ,psychologa
  • Bądźmy w kontakcie poprzez dziennik elektroniczny Librus

psycholog/pedagog

Barbara Wilczek

pedagog

Łukasz Iżyk

   
© ZSTiP, ul. Wojska Polskiego 9, 34-400 Nowy Targ, tel.(18) 266 31 04, fax (18) 266 56 31, e-mail: zst@nowotarski.pl