Wdzięczność, czym jest i co nam daje?
„Wdzięczność jest tym najważniejszym składnikiem życia
pełnego zadowolenia i sukcesów”
Jack Canfield
Chcemy osiągać wielkie rzeczy i na nich się skupiamy, na kolejnym sprawdzianie napisanym na piątkę, na doskonale zdanym egzaminie, na jak najlepszej średniej ocen do osiągnięcia. Takie zapatrywanie sprawiają, że często nie zauważamy naszych małych sukcesów i dobrych rzeczy, które dzieją się wokół. Żeby zachować w życiu balans, równowagę należy być każdego dnia uważnym i wdzięcznym za drobne rzeczy. Byłoby fantastycznie, gdybyś każdego dnia przed snem, pomyślał o trzech rzeczach, za które jesteś wdzięczny, a które właśnie dzisiaj się zdarzyły. To może być świecące rano słońce, to, że mama zrobiła pyszny obiad, że koleżanka pomogła ci w zadaniu, że ty mogłeś komuś pomóc. To może być pies, który ucieszył się na twój widok albo sprzedawca w sklepie, który podsunął ci najlepszą drożdżówkę. Codziennie mamy powody do tego, by być wdzięcznym. Pamiętajcie, że tak naprawdę nie wyznaczony cel jest najważniejszy, ale droga, która do jego realizacji prowadzi.
Jak myślisz, za co warto jest być wdzięcznym? Czy warto w ogóle pamiętać o wdzięczności w codziennym życiu? Jeśli zapytałabym Cię teraz o Twoje prośby, potrzeby czy oczekiwania prawdopodobnie bez większych trudności powstałaby długa lista. A co by było jeśli przedmiotem uwagi stałoby się to, za co jesteś wdzięczny/a?
WDZIĘCZNOŚĆ CZY NIEWDZIĘCZNOŚĆ?
Często w natłoku codziennych wydarzeń, wielu stresowych sytuacji zapominamy o tym, żeby docenić to, co mamy. Stosunkowo szybko przyzwyczajamy się do tego, co już posiadamy, do czego mamy dostęp. Potrafimy „wyrzucać” z siebie pełną listę skarg na swoje życie, pracę, szkołę, otaczających nas ludzi i samych siebie jak karabin maszynowy pociski. Jednocześnie całkowicie spychamy na margines całą gamę powodów do zadowolenia z życia. Często widzimy jak przez szkło powiększające swoje słabości, mankamenty, niedoskonałości czy błędy omijając przy tym swoje zalety, mocne strony, atuty, jak również dobre rzeczy, które nam się przydarzają oraz wspaniałych ludzi, których spotykamy na co dzień. Koncentrujemy się na „brakach i porażkach” i idziemy przez życie z przekonaniem, że nic dobrego nas w nim nie spotyka. Czy rzeczywiście tak jest? Czy każdy z nas jest tzw. pechowcem, którego nie spotyka absolutnie nic dobrego? A w końcu czy to może my sami nie chcemy albo po prostu nie potrafimy wyjść poza utarte schematy postrzegania siebie i świata?
JAK WAŻNA JEST ILOŚĆ SNU DLA NAUKI
Sen jest podstawową biologiczną potrzebą organizmu, bez której człowiek nie może prawidłowo funkcjonować. Aby czuć się dobrze, trzeba wystarczająco długo sypiać. Wbrew powszechnemu przekonaniu sen nie jest jednak stanem biernym, w którym mózg się wyłącza i wypoczywa. W czasie snu dochodzi co prawda do przyjęcia charakterystycznej postawy spoczynku, zaprzestania aktywności ruchowej, utraty świadomego kontaktu z otoczeniem
i zmniejszonej reaktywności na bodźce zewnętrzne, ale aktywność układu nerwowego jest zachowana i podlega stałym cyklicznym zmianom. Ważną cechą snu jest również jego odwracalność, czyli możliwość powrotu do stanu czuwania, pod wpływem adekwatnych bodźców zewnętrznych. Jakość i długość naszego snu zależy od naszych zachowań bezpośrednio poprzedzających sen. Często budzisz się niewsypana/y, mimo, że spałaś/eś odpowiednio długo? Albo miewasz problemy z zasypianiem? Zasypiasz bez problemu, ale przebudzasz się w nocy? Być może nie zachowujesz odpowiedniej higieny snu.
26 lat – tyle średnio przesypia człowiek w ciągu swojego życia. Jesteś uczniem i zarywasz noce, aby przygotować się na lekcje? Zła decyzja! Nocne uczenie się jest nie tylko mało efektywne, ale… może być dla Ciebie szkodliwe. Zobacz, jak ilość snu, jakiej sobie dostarczasz wpływa na pracę Twojego mózgu, a co za tym idzie – na proces nauki. Może teraz, gdy spędzasz większość czasu w domu, jest dobry moment, aby zmienić swoje nawyki?
5 maja obchodzimy Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
Zapraszamy, obejrzyjcie krótki komiks na temat zasad zachowania się wobec osób z niepełnosprawnością.
"Każdy człowiek zdrowy, głuchy, niewidomy, słabo widzący, niedostosowany społecznie, inwalida ruchu ma prawo do: opieki, wychowania, pobierania nauki i życia w społeczeństwie" - preambuła Międzynarodowej Konwencji Praw Człowieka.
KONSULTACJE NAUCZYCIELI
Drodzy Rodzice!
W każdy poniedziałek, od godz. 15.10 do godz. 15.40 istnieje możliwość rozmowy online z wykorzystaniem platformy MS OFFICE TEAMS z nauczycielami poszczególnych przedmiotów, pedagogami, psychologiem szkolnym. Aby skorzystać z takiej formy konsultacji należy w oknie wyszukiwania na górze strony platformy TEAMS wpisać nazwisko nauczyciela. Po znalezieniu osoby należy nacisnąć ikonę „rozmowy video”. Jeżeli nauczyciel w tym czasie będzie zajęty rozmową z innym rodzicem proszę pozostawić informację na czacie. Nauczyciel oddzwoni.
Ze względów bezpieczeństwa przekazywanych informacji prosimy o załączenie kamery.