Wycieczka do Tarnowa
18 kwietna klasy 1TAK i 1TUiSEO/TM uczestniczyły w wycieczce do Tarnowa. Pierwszym punktem programu był spektakl „Zbrodnia i kara” w Teatrze im. Ludwika Solskiego. Następnie młodzież spotkała się z przewodnikiem i zwiedziła Tarnów: Rynek, Ratusz, Bramę Seklerską, Katedrę, Basztę i mury obronne. W godzinach popołudniowych uczniowie zmęczeni ale zadowoleni udali się w drogę powrotną. Współczesna koncepcja „Zbrodni i kary” wywarła na wszystkich niesamowite wrażenie, a zwiedzanie Tarnowa stanowiło ciekawą lekcję historii.
Wycieczka do Teatru Rozrywki i Muzeum Powstań Śląskich
20 kwietnia uczniowie klas: 3E, 3G i 3H odwiedzili Teatr Rozrywki w Chorzowie, aby zobaczyć spektakl pt. ,,Wszystkie dzieła Szekspira w nieco skróconej formie''. Kultowy pokaz rozpoczął się słowami Williama Szekspira: ,,Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają'', a następnie aktorzy pokazali publiczności współczesną interpretację utworów tego twórcy.
Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. Uczniowie zapoznali się z historią Śląska i z ogromnym zaangażowaniem wzięli udział w warsztatach edukacyjnych, które dotyczyły przebiegu powstań śląskich. Wizyta zbiegła się z uroczystościami 150-lecia urodzin Wojciecha Korfantego – jednego z najważniejszych postaci Śląska, który walczył o przyłączenie tych ziem do Polski.
Akademia z okazji DNIA PATRONA SZKOŁY - Stanisława Staszica
24 kwietnia r. (poniedziałek), sala gimnastyczna
Lekcja 4 (10.05 – 10.50) |
Lekcja 6 (11.50 – 12.35) |
||
Klasa |
Nauczyciel |
Klasa |
Nauczyciel |
1 b |
J. Mrugała |
1 atb |
A. Skuta |
1 e |
R. Gruszka |
1 ta/tt |
T. Kędzior |
1 k |
T. Kędzior |
1 tg |
B. Kalata / A. Skuta |
1 te |
A. Skuta /P. Zientara |
2 a |
P. Kępa |
1 btb |
E. Piątek |
2 c |
A. Śmiałkowska |
1 atps |
J. Pac / A. Wójciak |
2 k |
M. Domin |
1 tuiseo/tm |
A. Klocek |
2 atb |
W. Stanek /M. Książkiewicz |
1 tak |
M. Dzwolak- Grubarek |
2 atps |
G. Mrózek |
2 tg |
A. Szymusiak |
2 bte/tak |
K. Kowalczyk |
2 btps/tm |
Sz. Skalski / B. Koperska |
2 ta/tt |
D. Pietrzak |
3c |
K. Mrugała (zast.) |
2 btb |
E. Piątek |
2 ate |
Ag. Bryniarska, /J. Winiarski |
3 e |
J. Mrugała |
4ptg/tak |
B. Kalata |
4 pbtb |
T. Wolski |
4patb |
B. Kalata |
4 pte |
An. Nowak |
4pbtps |
P. Kępa |
|
Strój galowy nie jest wymagany.
Na akademię zapraszamy wszystkich nauczycieli, którzy dysponują wolnym czasem.
80 rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim
W ramach kolejnej audycji szkolnej „Kartki z kalendarza“ przypominamy o niezwykle ważnym wydarzeniu – 80 . rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim. 19 kwietnia 1943 roku warszawscy Żydzi podjęli walkę zbrojną z Niemcami. Powstańcy nie mogli mieć nadziei na zwycięstwo, ale woleli śmierć z bronią w ręku.. Wobec perspektywy nieuchronnej zagłady, nie chcieli ginąć biernie.
Powstanie kwietniowe było największym zbrojnym zrywem Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszym powstaniem w okupowanej Europie. W utworzonym w 1940 roku getcie warszawskim, Niemcy zamknęli ponad 400 tys. Żydów. Dziesiątki tysięcy z nich zmarły z chorób i głodu. Latem 1942 roku Niemcy rozpoczęli deportację więźniów getta do obozu zagłady w Treblince, realizując plan ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej w Europie. Zginęło tam niemal 300 tys. z nich. Jesienią w tzw. getcie szczątkowym pozostało już tylko kilkadziesiąt tysięcy Żydów. Byli to głównie ludzie młodzi i w sile wieku, bez rodzin, zatrudnieni w niemieckich warsztatach produkcyjnych, tzw. Szopach. W tych warunkach, gdy nie pozostawało już nic do stracenia, wśród żydowskiej młodzieży narodziła się myśl o zbrojnym oporze.
Rocznicę powstania w getcie warszawskim upamiętnia akcja „Żonkile“ organizowana corocznie 19 kwietnia przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Nasza szkoła również przyłączyła się do 80. rocznicy wybuchu powstania w getcie. Uczniowie rozdają żonkile - symbol powstania, które zostały wykonane przez uczniów naszej szkoły z klas: 1K, 2C, 2D i 2G. Przypinając ten symbol, pokazujemy naszą pamięć o ofiarach holocaustu. Podczas lekcji historii, uczniowie przypominają sobie również o tym niezwykle istotnym zrywie na ziemiach polskich w trakcie II wojny światowej.